بررسی جلوبندی خودرو چیست؟ ماشین ‌ها از قسمت ‌های مختلفی تشکیل شده ‌اند که هر کدام وظیفه‌ای را بر عهده داشته و در عملکرد صحیح آن‌ ها نقش دارند؛ یکی از مهم‌ترین این بخش ‌ها سیستم جلوبندی خودرو نام دارد و همانطور از نامش مشخص است قسمت جلویی ماشین، فرمان و میل فرمان را در بر می‌ گیرد. این قسمت به دلیل آن که باعث حفظ تعادل خودرو هنگام حرکت یا در حالت سکون در مسیر های ناهموار می ‌شود، از اهمیت ویژه‌ای میان رانندگان برخوردار بوده و به طور مداوم مورد بررسی قرار  می‌گیرد.

اکثر اوقات روند بررسی جلوبندی خودرو کمی زمان ‌بر است و هزینه بالایی دارد، به همین خاطر افراد چندان مایل به انجام آن نیستند تا زمانی که دیگر بخش‌ های ماشین نیز دچار خرابی و نقص شده و به هزینه هنگفتی برای تعمیر آن نیاز است؛ اما جای نگرانی نیست زیرا سایت تابش خودرو در این مقاله این مشکل را رفع کرده و با راهنمایی شما بیان می‌کند که چه زمانی نیاز به بررسی جلوبندی خودرو است.

جلوبندی خودرو چیست؟

از گذشته تا کنون هر ماشینی که تولید شده دارای جلوبندی بوده است؛ زیرا در نبود آن تعادل خودرو از بین می ‌رود به گونه‌ای که با هر تکان و لرزشی بدنه خودرو آسیب دیده و دچار خسارات جبران ‌ناپذیری می‌ شود. قسمت جلوبندی که شامل قسمت زیرین و جلویی خودرو است باعث شده تا ارتباط بین اتاق خودرو و شاسی با جاده برقرار شود و راننده بهتر بر روی ماشین خود کنترل داشته باشد.

اجزای تشکیل‌ دهنده جلوبندی خودرو

جلوبندی خودرو از اجزای مختلف و زیادی تشکیل شده که خرابی هر کدام از آن ‌ها منجر به اختلال در رانندگی می ‌شود؛ ما در این قسمت از مقاله قصد داریم با بیان مهم ‌ترین اجزا جلوبندی خودرو، شما را با آن ‌ها آشنا کرده و روند زمان بررسی آن را کاهش دهیم. این اجزا عبارتند از:

  • چرخ‌ ها و اجزای مربوط به آن

  • میل موج ‌گیر یا میل تعادل

  • سیستم تعلیق

  • طبق‌ ها

  • فنر و کمک فنرها

  • رام

  • فرمان و میل فرمان

  • اکسل

  • سیبک

  • بلبرینگ

  • سگ دست

  • شغال دست

نحوه بررسی جلوبندی خودرو

همان طور که گفته شد جلوبندی خودرو تاثیر زیادی بر عملکرد صحیح خودرو می‌گذارد؛ بنابراین باید نهایت وسواس و دقت را در نگهداری از آن به کار برد تا هزینه هنگفتی به بار نیاورد.

جلوبندی خودرو نه تنها باید هر سه ماه یک بار بررسی شود بلکه هنگام فروش نیز باید توسط کارشناسان ماهر سلامت آن تایید شود تا خریدار پس از خرید نیز هزینه مضاعفی را خرج تعمیر آن نکند و ماشین را با قیمت مناسبی خریداری کند تا متضرر نشود. به طور کلی برای بررسی و عیب‌ یابی جلوبندی خودرو سه روش وجود دارد که ما در این قسمت به آن ‌ها اشاره خواهیم کرد.

توجه به علائم خرابی جلوبندی خودرو

یکی از رایج ‌ترین روش ‌ها که فرد را به سرعت از خرابی آگاه می ‌کند علائم خرابی جلوبندی است که خودرو را به صورت حرکت خشک و سفت فرمان، لرزش و کشیده شدن فرمان در پیچ ‌ها، ناهمگونی آج تایرها، روغنی بودن قطعات جلوبندی، خرابی دستگاه تعلیق، صدا های غیر عادی هنگام عبور از موانع، تغییر زاویه چرخ ‌ها، پاسخ نامناسب خودرو به هنگام آزمون تکان و تقه زدن در ابتدای حرکت نشان می ‌دهد.

بازدید چشمی جلوبندی خودرو

در مرحله بعد کارشناس پس از تست رانندگی و بازدید چرخ ‌ها، آن‌ ها را باز کرده و به صورت دقیق هر قطعه را مورد آزمون و خطا قرار می‌ دهد.

استفاده از دستگاه عیب ‌یابی جلوبندی خودرو

در مرحله آخر کارشناس برای اطمینان خاطر با دستگاه عیب ‌یابی جلوبندی خودرو کوچک ‌ترین قطعات را مورد بررسی قرار داده و آن ‌ها را تست می ‌کند. در نهایت پس از عبور از این سه مرحله باید تعمیرات را آغاز کرد تا به مرور زمان خودرو دچار آسیب بیشتری نشود.

 

بررسی جلوبندی خودرو چیست؟

منبع : تابش خودرو