چرا گیاه افوربیا به عنوان کاکتوس شناخته نمی ‎شود؟

درخت افوربیا دارای برگ است اما کاکتوس ها معمولا فاقد هرگونه برگ می ‎باشند. برگ های درخت افوربیا کوچک هستند و در بین خارهای موجود بر روی گیاه رشد می ‎کنند. در صورت نگهداری این گیاه در باغچه، دارای گل هایی به رنگ زرد و سفید خواهد بود و در صورت نگهداری از آن در درون منزل، شکوفایی گل بعید به نظر خواهد رسید.

 

چرا درخت افوربیا، درخت مدادی یا شیر نامیده می ‎شود؟

از آن جایی که این گیاه هنگام بریده شدن ، شیره ای سمی از خود ترشح می ‎کنند،به آن درخت شیر نیز گفته می ‎شود. به همین دلیل بهتر است کودکان و پرندگان خانگی را از افوربیا دور نگه دارید و بعد از لمس کردن آن از دست زدن به چشم و پوست خود خودداری کنید . در غیر اینصورت چشم و پوستتان به طور جدی تحریک خواهد شد.

 

آیا گیاه افوربیا، واقعا یک درخت است؟

از آنجایی که این گیاهان در محیط های خارج از منزل تا ارتفاع بیش از 2 متر رشد می‎ کنند ، ظاهری درخت مانند دارند.

 

 

شرایط نگهداری گیاه افوربیا تریگونا

هرس کردن

هرس کردن گیاه  افوربیا شامل قطع ساقه های شکسته و خشک شده است.

 

آبیاری

این گیاهان نسبت به خشکی خاک ، مقاومت بالایی دارد زیرا یکی از گیاهان گوشتی محسوب می شوند که به آبیاری کمتری نیاز دارند، بنابراین در طول فصل رشد ( بهار و تابستان) گیاه افوربیا را هر هفته یکبار آبیاری کرده و مرطوب نگه دارید. آبیاری بیش از حد این گیاه منجر به پوسیدگی ریشه های آن خواهد شد و بنابراین قبل از آبیاری دوباره گیاه اجازه دهید خاک آن خشک شود. استفاده از گلدان های دارای سوراخ های زهکشی به خارج شدن آب اضافی خاک از گلدان کمک خواهد کرد.

 

کوددهی

گیاه افوربیا نیازمند کود مایع و سبک به صورت ماهانه و در طول فصول بهار و تابستان است. این گیاه در طول فصول سرد نیازمند آبیاری اندک است و هیچ نیازی به تغذیه شدن با کود نخواهد داشت.

 

نور

افوربیا تریگونا نیاز به نور کافی و زیاد دارد. نور و تابش مستقیم آفتاب در فصل تابستان می‌تواند باعث سوختگی و قهوه‌ای شدن تنه گیاه بشود. پس در صورتیکه این گیاه در فضای بیرون قرار گیرد باید از تابش مستقیم خورشید دور باشد. پنجره‌های جنوبی موقعیت ایده‌آل برای قرار گیری این گیاه است. افوربیا تریگونا در سایه رشد می‌کند اما بهترین حالت رشد و برگ‌دهی در صورت قرار گیری در نور کامل غیر مستقیم دیده می‌شود.

 

خاک

افوربیا تریگونا به خاک سبک و زهکشی مناسب و بالا نیاز دارد. بهترین ترکیب خاک برای این گیاه ترکیبی از خاک برگ و ماسه و پیت ماس است. خاک‌های کاکتوس و ساکولنت هم برای افوربیا تریگونا مناسب است.

 

دما و رطوبت مناسب

افوربیا تریگونا مانند بسیاری از ساکولنت‌ها بومی مناطق گرمسیری است و در دمای پایین تر از ۵ درجه سانتی‌گراد گیاه یخ می‌زند. بهترین دمای ایده‌آل برای رشد افوربیا تریگونا دمای بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است.

 

تعویض گلدان

نیاز به تعویض هر ساله ندارد هر زمان رشد گیاه متوقف شد نیاز به تعویض گلدان دارد. بهترین زمان تعویض گلدان فصل بهار است.

 

تکثیر افوربیا تریگونا

بهترین زمان برای تکثیر این گیاه فصل بهار است و تکثیر افوربیا تریگونا از طریق قلمه و بذر تکثیر می‌شود، که بهترین روش تکثیر از طریق قلمه است:

  1. با استفاده از یک قیچی ضد عفونی شده ، قلمه‌هایی به طول ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر را از پایه ساقه ببرید.
  2. انتهای بریده شده را زیر شیر آب بشورید و قلمه‌ها را به مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت در فضای اتاق قرار دهید تا شیره گیاه خارج شده و پینه ببندد. (شیره گیاه افوربیا تریگونا سمی است و در صورت تماس با دست و صورت می‌تواند باعث آلرژی و حساسیت بشود)
  3. برای ریشه زایی بهتر می‌توانید از هورمون ریشه زا استفاده کنید و سپس گیاه را در خاک مخصوص ساکولنت بکارید.
  4.  بستر کشت را در دمای ۲۵ درجه قرار دهید.
  5. تا زمان ریشه زنی قلمه‌ها خاک را هرروز از نظر رطوبت چک کنید.
  6.  بعد از گذشت دو هفته قلمه‌ها ریشه می‌زنند.

منبع : golgoone