x تبلیغات
اطلاعات مفید برای شما

دندان پزشکی دربارداری

 

دندانپزشکی در بارداری

در کشور ما به خاطر گران بودن خدمات دندانپزشکی و عملکرد ناکامل بیمه در مورد خدمات دهان و دندان، مراجعه به دنداپزشک وقتی صورت می‌گیرد که بیمار با مشکل پوسیدگی و درد دندان روبرو شده یا دچار بیماری‌های لثه شود که متاسفانه فرهنگی نادرست است. اما مادران باردار باید به یاد داشته باشند بهداشت دهان و دندان مستقیما بر جنین آنها اثر گذار است و حتی پیش از اقدام به بارداری باید به دندانپزشک مراجعه کرده و از سلامت دندان‌های خود مطمئن شوند. به بهانه روز دندانپزشک سراغ دکتر مسعود یغمایی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی رفتیم و از ایشان درباره خدمات دندانپزشکی در طول دوران بارداری سوال کرده‌ایم. دکتر یغمایی در جواب به این پرسش که پیش از بارداری چه نکاتی را باید در مورد بهداشت دهان و دندان رعایت کرد می‌گوید:«توصیه می‌شود قبل از بارداری در دو بررسی انجام شود. بررسی سلامت عمومی توسط پزشک و انجام واکسیناسیون‌های ضروری، برسی فشارخون و قند خون ( با توجه به اینکه دیابت زمان بارداری و مسمومیت بارداری با افزایش فشار خون همراه است بررسی این دو بویژه مهم است ) و تجویز اسید فولیک که حداقل یک ماه قبل از بارداری شروع و در طول بارداری ادامه می‌یابد که می‌تواند از بسیاری نقص‌های جنینی پیشگیری کند. در کنار اینها مادران باردار باید پیش از اقدام به بارداری از سلامت دهان و دندان خود نیز آگاه شوند و در صورت نیاز به خدمات دندانپزشکی بهتر است پیش از بارداری اقدام به درمان کنند.»

تغییرات هورمونی دوران بارداری و تاثیر بر دهان و دندان

دکتر یغمایی در گفتگو با سایت درباره تغییرات هورمونی و تاثیر این تغییرات بر دهان و دندان می‌گوید: «معاینه و بررسی سلامت دهان و دندان و لثه چه به دلیل تغییرات هورمونال بیماری‌های لثه و پوسیدگی دندان تشدید و احتمال درد و عفونت شدید وجود دارد که هم به مادر و هم به جنین می‌تواند صدمه بزند. بنابراین توصیه جدی می‌شود قبل از تصمیم به بارداری به دندانپزشک یا دانشکده دندانپزشکی مراجعه و چنانچه پوسیدگی دندانی یا جرم‌گیری لازم است انجام و آموزش بهداشت دهان شامل مسواک زدن و نخ دندان و دهان شویه دریافت شود و به دقت به ویژه طی بارداری رعایت شود چراکه به دلیل تغییرات هورمونال و افزایش تمایل لثه به التهاب بهداشت دهان مهمترین نکته‌ای است که بسیار اهمیت دارد.»
دکتر یغمایی در ادامه می‌گوید:«متاسفانه یک باور غلط وجود دارد که هر بارداری سبب از بین رفتن یک دندان در مادر می‌شود که البته کاملا غلط است چراکه کلسیم موجود در دندان بر عکس استخوان کاملا تثبیت شده و غیر قابل برداشت است اما با توجه به تغییرات هورمونال لثه بسیار مستعد پرخونی و التهاب و خونریزی و دندان‌ها هم مستعدتر به پوسیدگی است و اگر قرار باشد فقط و فقط یک توصیه به خانم‌های باردار داشته باشم رعایت جدی بهداشت دهان شامل مسواک، خمیر دندان حاوی فلوراید، نخ دندان، دهان‌شویه و مراجعه حداقل دو بار طی دوران بارداری جهت کنترل پلاک و جرم گیری به دندانپزشک است.»
خدمات ضروری دندانپزشکی در دوران بارداری و احتیاط‌های لازم
دکتر یغمایی در جواب به این پرسش که اگر مادر باردار نیاز به جراحی یا عصب کشی یا دیگر درمان‌های ضروری دندانپزشکی داشته باشد باید چه کار کرد؟ می‌گوید:« چنانچه بررسی و درمان‌های لازم قبل از بارداری انجام شده باشد معمولا دیگر نیاز به درمان ضمن بارداری نیست و مراجعه به دندانپزشک فقط برای جرم‌گیری است ولی به هرحال در صورت بروز مسئله حاد مانند درد دندان و عفونت یا نیاز به عصب کشی اجبارا باید درمان انجام شود در غیر این صورت درد و عفونت می‌تواند هم به مادر و هم به جنین صدمه وارد کند. البته درمان با مشورت و اجازه پزشک بیمار انجام می‌شود رعایت چند اصل مهم است.»
استاد دانشگاه دندانپزشکی شهید بهشتی در گفتگو با نی‌نی سایت در مورد استفاده از داروهای خدمات دندانپزشکی در طول دوران بارداری می‌گوید:« با توجه به اینکه داروها از جفت عبور می‌کنند در تجویز آن‌ها باید نهایت احتیاط رعایت شود برای نمونه در صورت لزوم تجویز خانواده پنی‌سیلین و آموکسی‌سیلین و ماکرولیدها بلامانع است ولی از تجویز تتراسیکلین باید پرهیز شود چراکه می‌تواند سبب صدمه کبدی مادر و تغییر رنگ دندان‌های در حال تشکیل شود. از نظر مسکن معمولا تجویز استامینوفن و کدئین بلامانع ولی از مصرف آسپرین به ویژه در اواخر سه ماهه سوم بارداری باید پرهیز شود. مجدد تاکید می‌شود با توجه به عبور داروها از جفت اولا مادر باردار نباید خودسرانه دارویی مصرف کند دوما در صورت ضرورت با تجویز پزشک یا دندانپزشک مصرف شود.»


ماه‌های پرخطر و کم‌خطر برای انجام درمان‌های دندانپزشکی

دکتر یغمایی در جواب این پرسش که کدام ماه‌های بارداری برای انجام درمان‌های دندانپزشکی پرخطرتر و چه ماه‌هایی کم‌خطرتر است می‌گوید:« با توجه به اینکه در سه ماهه اول بارداری اندام‌های جنین در حال شکل گیری است و همچنین مادر در سه ماهه اول احساس ناراحتی بیشتر می‌کند و نیز بیشترین سقط‌های خودبه خود در سه ماهه اول رخ می‌دهد بدترین و خطرناکترین دوره برای انجام درمان‌های دندانپزشکی است و نباید انجام شود مگر حالت اورژانس واقعی مانند درد و عفونت شدید و یا هر اورژانس دیگر. در سه ماهه اول کنترل پلاک و جرم دندانی و بهداشت دهان باید تنها علت مراجعه به دندانپزشک باشد. در سه ماهه دوم با توجه به شکل‌گیری اندام‌های جنین و احساس بهتر مادر و نیز کاهش احتمال سقط جنین بهترین زمان برای درمان‌های معمول دندانپزشکی است. در سه ماهه سوم به ویژه اواخر آن به دلیل افزایش ناراحتی‌های مادر و نیز احتمال کاهش فشار خون در حالت درازکش زمان مناسب برای درمان‌های معمول دندانپزشکی نیست. بهترین زمان درمان‌های معمول دندانپزشکی سه ماهه دوم و بدترین زمان سه ماهه اول و اواخر سه ماهه سوم است مگر اجبار رخ دهد.»
درمان‌های زیبایی دندانپزشکی در دوران بارداری
دکتر یغمایی در جواب به این پرسش که آیا کارهای غیر ضروری دندانپزشکی مانند زیبایی و روکش در زمان بارداری جایز است یا خیر؟ می‌گوید:« سه ماهه دوم بهترین و کم خطرترین زمان انجام‌ درمان‌های متداول دندانپزشکی است ولی انجام درمان‌های غیر ضرور مانند سفید کردن دندان و درمان‌های زیبایی و انجام روکش چنانچه‌ واجب نباشد بهتر است پس از خاتمه بارداری انجام شود.»

رادیولوژی دهان و دندان در دوران بارداری

دکتر یغمایی در گفتگو با نی‌نی سایت در جواب این پرسش که آیا عکس‌برداری از دندان‌ها در دوران بارداری امکان‌پذیر است؟ و اگر نیاز ضروری باشد چه باید کرد؟ می‌گوید:« انجام رادیوگرافی ضروری دندانی چنانچه‌ ناحیه شکم با روپوش سربی پوشیده شود هیچ مشکلی برای جنین ندارد متاسفانه این هم یک باور غلط است که در جامعه وجود دارد .البته انجام رادیوگرافی ناحیه شکم و لگن در طی دوران بارداری به ویژه سه ماهه اول باید پرهیز شود. همچنین استفاده از ایزوتوپ و اسکن استخوانی در دوران حاملگی حتی الامکان نباید انجام شود. انجام رادیوگرافی دندانی به شرطی که ناحیه شکم با روپوش سربی پوشیده شود هیچ‌ مشکلی برای جنین ندارد و این باور غلط باید از بین برود.» همچنین دكترمسعود يغمايي در مورد استفاده از داروهای بی‌حسی برای خدمات درمانی دندانپزشکی در دوران بارداری می‌گوید:« بی‌حس کننده‌های موضعی مانند لیدوکائین که بیش از ۶۰ سال است که استفاده شده و سالم بودن مصرف آن در زمان بارداری تایید شده و تجویز آن در زمان بارداری سالم است.»
اگر سلامت‌تان را دوست دارید به بهداشت دهان و دندان اهمیت دهید
دکتر یغمایی در پایان گفتگو با اشاره به اهمیت بسیار بالای رعایت بهداشت دهان و دندان می‌گوید:« دهان تنها عضوی است که عملکرد معمول و روزمره آن مانند حتی غذا خوردن موجب ورود مقداری میکروب و سم به درون جریان خون می‌شود که البته طی 6 تا 60 دقیقه پاک می‌شود اما در همین مدت می‌تواند در مناطق مختلف و حساس شده برخی اعضای داخلی مانند قلب و سایر مناطق مستقر و صدمه برساند بنابراین هر چه دهان پاک‌تر باشد این پدیده کوچکتر و کم اهمیت‌تر می‌شود. در خانم‌های باردار با توجه به بافت‌های حساس جنین این پدیده نامناسب‌تر است بنابراین اگر بخواهم فقط و فقط یک توصیه به همه داشته باشم رعایت بیشتر بهداشت دهان هم برای سلامت دهان و دندان‌ها و هم برای سلامت بیشتر درون است.»

منبع : دکتر زنان

گوشی هوآوی بخریم ؟ پاسخ این سوال کاربردی چیست؟

 گوشی هواوی

گوشی هواوی انتخای کنیم یا نه؟

در چند سال گذشته، این سوال بسیار مطرح می شود که گوشی هواوی نخریم؟ یا بخریم؟ و در واقع سوال مهمی در بازار موبایل است. دلایل بسیاری وجود دارد که می تواند شما را برای انتخاب این برند تشویق کند و موبایل هواوی خریداری کنید. در این مقاله قصد داریم تا با ارزیابی این برند و مشخصات آن به ارزیابی مشخصات مثبت و منفی آن، نتیجه بگیرید که برند هواوی ارزش خرید دارد یا خیر.

در سال های گذشته برند هواوی توانسته است که پیشرفت های زیادی را در حوزه ی گوشی های موبایل داشته باشد. در این جهت توانسته است که به یکی از سه برند پرفروش گوشی های هوشمند تبدیل شود و جایگاهی خوبی را در بازار جهانی داشته باشد. در همین جهت مسائل بسیار زیادی را پشت سر گذاشته است و راه خود را برای هدف یک برند قدرتمند شدن در بازار جهانی هموار کرده است. طرفداران و کاربران این برند وفاداری زیادی را نسبت به این برند دارند به دلیل که این برند توانسته است که ویژگی های مثبت بسیاری را برای کاربران خود ایجاد کند. در سال های اخیر هواوی توانسته کاربران زیادی را به خود جلب نماید و اعتماد کاربران را به همراه داشته باشد.

جلب اعتماد برند هواوی برای گوشی های تولید شده توسط این برند، به حدی بالا و زیاد بود. به حدی که با وجود مشکلات زیادی که برای این کمپانی ایجاد شد، هم کاربران خود را از دست نداد. احتمال استفاده نشدن سیستم عامل اندروید در گوشی های موبایل هواوی، یکی از این مشکلاتی است که برای برند هواوی ایجاد شده بود. با این حال طرفداران این برند، با اعتماد به این برند، توانستند کمک بسیاری را به این برند بکنند. در این صورت توانستند به خوبی این مشکلات را پشت سربگذارد.

5 دلیل برای خرید موبایل هوآوی در بازار ایران

در این قسمت از مقاله قصد داریم تا به موضوع دلایل خرید گوشی هوآوی بپردازیم. به این سوال پاسخ دهیم که چرا گوشی هوآوی بخریم. در نتیجه تا انتها همراه باشید تا بتوانید به نتیجه گیری مناسبی برای خرید گوشی هوآوی برسید.

خدمات پس از فروش قوی و مناسب گوشی های هواوی در بازار موبایل ایران

برای اولین مورد مهم و اساسی فروش بالای این گوشی هوشمند برای این برند، گارانتی گوشی های هوآوی محسوب می شود. در این خصوص باید گفت که در مقایسه با برندهای دیگر از شرایط بهتری در بازار ایران قرار دارد. گوشی های هوشمند هوآوی، که ساخت چین هستند، در بازار ایران به وسیله ی برخی شرکت ها توزیع می شوند. از این شرکت ها می توان «مدیا پردازش» و «مایکروتل» را نام برد.

موبایل های تولید سری آنر، با توزیع شرکت های «یاس جهان» و «تجارت بزرگمهر» انجام خواهند شد. در حالی که این برند توانسته همچنان گارانتی 18 ماهه را برای کاربران خود قرار دهد.

داشتن محصولات متنوع در بین سایر برندها

در زمان حال می توان گفت که بازار گوشی های موبایل هوآوی و آنر از تنوع بسیار بالایی برخوردار است. گوشی های موبایل هوآوی، در تنوع در میان سایر گوشی های موبایل در سراسر جهان و در بین برند های دیگر، پیشتاز است. دلیل اصلی برای خرید گوشی های هوآوی را می توان همین تنوع محصولات دانست که در در مقایسه با سایر برندها یک مزیت خوب تلقی می شود.

تنوع قیمت مناسب گوشی های هوشمند برند هوآوی

سال های گذشته گوشی های هوشمند با قیمتی بسیار بالا در بازار ایران توزیع می شوند. برخی از خریداران گوشی های هوشمند به دلیل نداشتن توان خرید گوشی های آیفون و سامسونگ به سمت خرید گوشی های هوشمند هواوی می روند. درنتیجه گوشی های هوآوی بهترین انتخاب این دسته از خریدارن است. گوشی های هوشمند این برند در بازار ایران دارای قیمت های بالای یک میلیون توزیع می شوند. گوشی موبایل پی 20 پرو از برند هوآوی، گران ترین موبایل در این برند محسوب می شود.

به روز رسانی های متعدد گوشی های این برند چینی

برند چینی هوآوی توانسته است که پشتیبانی بسیار خوبی از نظر نرم افزاری برای گوشی های هوشمند خود در سال های اخیر طراحی و ایجاد نماید. گوشی های پرچمدار این برند نیز در رده تمام گوش های برند بزرگ دنیا شامل می شود. برند نوکیا در بخش نرم افزاری قدرتمندتر از هوآوی است اما بخش فروش هوآوی بسیار موفق تر از برندهای مطرح دنیا است.

گوشی های هواوی با قیمت مناسب با بیش از یک لنز دوربین

خرید گوشی های هوشمند با دو لنز دوربین، در بازار قیمت بالاتری دارد. اما در عین حال گوشی های هوشمند هوآوی، با قیمتی مناسب توزیع خواهد شد. گوشی های هوشمند این برند چینی، قیمتی بالاتر از 100 دلار به فروش می روند. پرفروش ترین گوشی های موبایل با دو لنز دوربین در اختیار برند چینی هوآوی است.

چند ادعای نا درست در خصوص خرید گوشی هواوی

برندهای هواوی و آنر، به عنوان گوشی های هواوی دارای ویژگی های مثبت خوبی هستند که شرایط مناسبی را برای استفاده کنندگان خود ارائه می دهد. در عین حال که دلایلی مطرح می شوند که کاربران برند هواوی را ترغیب می کنند که به سراغ برندهای دیگر بروند. در نیتجه در این قسمت قصد داریم تا این دلایل نا درست را بررسی کنیم.

ارزش خرید پایین برندهای چینی

برندهای چینی ارزش خرید بسیار پایینی دارند. این ادعا یکی از دلایلی است که خریداران را از خرید گوشی های هواوی منصرف می کند. در عین حال که سیاست های فکری و بخش توسعه برخی برندها مانند سامسونگ در کشور کره جنوبی صورت می گیرد، تمام برندهای دیگر بزرگ موبایل به جز ال جی در کشور چین تولید می شوند. در نتیحه دلیل این که برند چینی هواوی نخریم، بر پایه علم نیست.

هم قیمت شدن گوشی های هوآوی با دیگر برندها

موضوع نخریدن گوشی های هوشمند در میان این برند، موضوعی جالب در میان برخی از کاربران تبدیل شده است. البته دلایل مختلفی را بیان می کنند که قیمت مناسب، آنها یکی از این دلایل جالب محسوب می شود. در عین حال که برخی از کاربران، گوشی هوشمند هواوی را به دلیل قیمت پایین خریداری می کنند. در سال گذشته گوشی های سامسونگ و هواوی از نظر قیمت نزدیک به پرچمدار آیفون شده بودند. برخی از کاربران قصد دارند که یک برند قدیمی تر اما گران تر را انتخاب کنند. اما اگر شما قصد دارید یک گوشی ارزان قیمت خریداری کنید، برندهای ارزان تر دیگری وجود دارد که می توانند در دسته گوشی های مناسب روز باشند.

گوشی های دست دوم هوآوی را چگونه بفروشیم؟

برخی کاربران مطرح می کنند که چون دستگاه به صورت دست دوم به فروش نمی رسد، هواوی نخریم. اعتقاد برخی از کاربران این است که چون این برند شهرت کم تری در مقایسه با دیگر برندهایی مانند سامسونگ و اپل دارد، در کشور ما استقبال کمتری دارد. در نتیجه در فروش آنها، مشکل خواهند داشت. هواوی دومین برند پرفروش جهان را کسب کرد و رشد بسیار خوبی را برای خود به ارمغان آورد.

آیا دلایل ذکر شده برای این موضوع که گوشی هواوی نخریم، صحت دارند؟

دلایل گفته شده، پایه استنباط خاص و محکمی  ندارند. اگر قصد خرید گوشی هوشمند مناسب دارید، می توانید در برند هواوی تحقیقات انجام دهید و یک مدل مناسب نیازهای خود انتخاب کنید. در بازار ایران گارانتی رسمی برای هواوی وجود دارد. بهترین انتخاب در میان برند هایی که به صورت رسمی در بازار ایران وجود دارد، محسوب می شود. در عین حال که می توان گفت برند بی نقصی محسوب نمی شود اما باید به این موضوع توجه داشت که هواوی یک خرید موفق خواهد بود. نقاط ضعف گوشی های هوشمند این برند، به هیچ وجه عاملی برای خرید نکردن ایم دسته از گوشی های موبایل نخواهد بود. تاکید روی مواردی خاص مقدم بر دیگر ویژگی های این برند نیست.

گوشی های هواوی چه مزایایی دارند؟

گوشی هواوی

مزایای گوشی های هواوی را در این قسمت بررسی کوتاهی خواهیم کرد. به عبارتی می توان گفت مزایای زیر را دارد:

  1. در مقایسه با کارایی آن قیمت خوبی دارند.
  2. تنوع ظاهری گوشی های هوشمند به روز است.
  3. دوربین های قوی دارند.
  4. پردازنده های اختصاصی هواوی دارند.
  5. گارانتی معتبر در بازار ایران دارد
  6. فروشگاه ها و واحد خدماتی های زیادی برای این برند مشغول به فعالیت هستند.
  7. گوشی های هواوی چه معایبی دارند؟
  8. اغلب گوشی های هواوی، از محافظ صفحه نمایش گوریلا گلس پشتیبانی نمی کنند.
  9. گوشی های هوشمند به خصوص میان رده این برند، شباهت های زیادی را دارند.
  10. پورت تایپ سی در اغلب گوشی های میان رده، پشتیبانی نمی شود.
  11. پردازنده های قدیمی استفاده ای در گوشی های ارزان قیمت ندارند.
  12. علت ارزان بودن گوشی های هواوی

قسمت پایانی بررسی یک موضوع بسیار مهم است. در واقع قرار است که یک سوال را پاسخ دهیم، که بسیاری از کاربران آن را مطرح می کنند. در سال های گذشته قیمت پایین گوشی های هوشمند هواوی در میان برند های دیگر، موضوعی شده بود برای مطرح شدن آن. در نتیجه در سال های ابتدایی که این گوشی های هوشمند وارد بازار شده بودند، تجربه بسیاری را برای کمپانی هواوی ایجاد کرد. امروزه هم هواوی برند ارزان قیمتی در میان گوشی های هوشمند محسوب می شود. گوشی های پرچمدار آن نیز در نوع خود در قیمت مناسب تری قرار دارد. همچنین در بخش گوشی های میان رده، چون استفاده از پردازنده های خود شرکت مطرح شده است، می توان قیمت مناسب آن را دلیل این امر دانست. گوشی هوشمند هواوی یک برند ارزان محسوب می شود که در میان برند های دیگر از جمله سامسونگ محصولاتی مقرون به صرفه هستند. در نتیجه می توان حضور قدرتمند در بازار را برای قیمت مناسب  آن در مقایسه با برند های دیگر دانست.

منبع : مبیت

 

لیست 10 تا از مقوی ترین میوه های جهان

 

در کشاورزی و باغات، علم تغذیه و رژیم درمانی و گیاه شناسی گروه های مختلفی را ذکر کرده اند. به طور مثال در علم تغذیه، میوه ها بر اساس شاخص قند و بدون در نظر گرفتن طعم، دسته بندی می شوند:

  • قند بالا: انگور، انبه، انجیر
  • قند پایین: خانواده توت
  • قند متوسط: پرتقال، هلو

نکته مهم این است که این دسته بندی صرفاً برای افراد دیابتی مهم است. در نتیجه در سبک زندگی افراد سالم جایی ندارد. پرخاصیت ترین میوه ها در گیاه شناسی معنایی ندارند و طبقه بندی دیگری را ذکر کرده اند، شامل:

 

میوه های مناطق معتدل

  • میوه های درختی: دانه دار، هسته دار، مرکب و خشکبار
  • میوه های دانه ریز: میوه حبه، میوه مجتمع
 

درختان نیمه گرمسیر و گرمسیر

  • درختان همیشه سبز: مرکبات، نارگیل، خرما، ازگیل
  • درختان میوه خزان دار: خرمالو، انجیر، انار
  • گیاهان علفی: آناناس، موز

لیست مقوی ترین میوه های جهان

میوه های پرخاصیت، فصل برداشت خاصی دارند. در اصطلاح عموم به میوه های زمستانه و تابستانه شناخته می‌شوند. در ادامه خواص و فواید برخی میوه ها توضیح داده می شود.

 

۱- سیب یکی از پرخاصیت ترین میوه ها، تضمین سلامتی

پرخاصیت ترین میوه ها سیب است که تمام رنگ های آن را شامل می شود. بیشتر در فصل پاییز و زمستان وجود دارد. ریزمغذی های آن شامل:

  • فاقد کلسترول، چربی، سدیم
  • سرشار از فلانوئید ها مانند فلوریدین، فیتونوترینت ها
  • یک منبع کامل ویتامین C، فیبر، آنتی اکسیدان، ویتامین B
  • دارای مواد مغذی مانند منیزیم، مس، پتاسیم، منگنز، ویتامین K

توصیه می شود هر فرد روزانه یک سیب را میل کند. موجب کاهش ابتلا به انواع سرطان تخمدان ، دهان، ریه و پروستات می شود. فواید دیگر آن شامل:

  • تناسب اندام
  • درمان یبوست
  • درمان ریه در برابر آسم
  • افزایش حافظه و تمرکز
 

۲- انبه یکی از پرخاصیت ترین میوه های گرمسیری

پرخاصیت ترین میوه های گرمسیری در فصل بهار و اوایل تابستان برداشت می‌شوند.

یکی از آن ها انبه است که طعم شیرینی دارد. فواید آن شامل:

  • سرشار از انواع ویتامین
  • دارای آهن، منیزیم، کلسیم، پتاسیم
  • فاقد چربی و حاوی حدود ۵% پروتئین
  • بتاکاروتن و زیاکسانتین انواع آنتی اکسیدان ها موجود در انبه

به دلیل وجود بتاکاروتن در انبه، برای پیشگیری از آسم موثر است. برای پیشگیری از سرطان پروستات، سلامت استخوان ها و همچنین دیابت نوع دو نیز مفید می باشد. به عنوان درمان سندروم روده تحریک پذیر نیز شناخته می‌شود.

۳- توت فرنگی، میوه ای خوش طعم و یکی از پرخاصیت ترین میوه ها

پرخاصیت ترین میوه های تابستانه را به صورت گلخانه‌ای نیز پرورش می دهند. توت فرنگی میوه ای خوش طعم و خاص است.

میزان ویتامین C، فیبر، اسید فولیک، پتاسیم و انواع آنتی اکسیدان ها در توت فرنگی بسیار بالاست. خواص آن عبارت است از:

  • خوردن توت فرنگی برای کاهش کلسترول بد خون نافع است.
  • برای درمان یبوست، کاهش بوی بد دهان و سنگ کلیه نیز نافع می باشد.
  • توت فرنگی ضد التهاب و حساسیت است و قند خون را تنظیم می کند.
  • برای کاهش ابتلا به سرطان و سکته مغزی مصرف توت فرنگی توصیه می شود.
 

4- لیمو، سرشار از ویتامین C

میوه های پرخاصیت گاهی به عنوان چاشنی نیز شناخته می شوند، لیمو یکی از این میوه ها است. ریزمغذی های آن شامل:

  • ویتامین های A، K و E، فولات، نیاسین
  • حاوی مقدار بالایی سدیم، منیزیم، کلسیم، فسفر، پتاسیم
  • منبع غنی ویتامین C (مصرف یک لیمو، 1/3 نیاز بدن را تامین می کند)

خوردن لیمو برای پیشگیری از ابتلا به آسم، دیابت، بیماری قلب، عروق و چاقی نافع می باشد. لیمو خاصیت ضد قارچ و ضد میکروبی دارد که موجب جذب آهن می شود.

۵- زردآلو، یکی از پرخاصیت ترین میوه های تابستانه

پرخاصیت ترین میوه ها در فصل گرما و تابستان زردآلو نام دارد. ریزمغذی های آن شامل:

  • سرشار از نیاسین
  • حاوی ویتامین های C،‌ A، K و E
  • حاوی انواع مواد معدنی مانند منیزیم، پتاسیم، فیبر

خواص زردآلو عبارت است از:

  • خانم ها برای داشتن پوستی سالم و زیبا زردآلو میل کنند.
  • برای مقابله با کم خونی، یبوست و سوءهاضمه خوردن زرد آلو مفید است.
  • انواع زردآلو برای درمان بیماری چشم و انواع بیماری های ریه مفید می باشد.
  • مصرف زردآلو برای سلامت قلب و کاهش کلسترول مضر خون توصیه می شود.
 

۶- زیتون، میوه ای با مصرف خوراکی

پرخاصیت ترین میوه ها گاهی به عنوان فرآورده خوراکی مورد استفاده قرار می گیرند. زیتون میوه ای است که از آن فرآورده های مختلفی مانند روغن تهیه می کنند.

ریزمغذی های آن شامل:

  • سرشار از ویتامین E (یک آنتی اکسیدان قوی)
  • حاوی چربی غیر اشباع (۱۵%) مانند اولئیک اسید
  • حاوی انواع مواد معدنی مانند آهن، سدیم، کلسیم، مس
  • دارای آنتی اکسیدان هایی مانند تیروسول، اولئانولیک اسید و اولئوروپین

به دلیل وجود انواع آنتی اکسیدان ها، برای پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان (سرطان سینه)، بسیار مفید است. مصرف زیتون برای کاهش ابتلا به پوکی استخوان و کاهش التهابات از جمله نقرس و آرتریت توصیه می شود.

همچنین به دلیل وجود آهن و مس، مصرف آن باعث افزایش گلبول قرمز خون خواهد شد. گردش خون در بدن با مصرف زیتون بهبود پیدا می کند و برای کم خونی مفید است.

 

۷- آناناس میوه ای زیبا و یکی از پرخاصیت ترین میوه های گرمسیری

پرخاصیت ترین میوه ها ممکن است علاوه بر خواص، ظاهر بسیار زیبایی نیز داشته باشند. آناناس یک میوه پرخاصیت و زیباست. ریزمغذی های آن شامل:

  • سرشار از ویتامین C
  • آنتی اکسیدان بسیار قوی
  • سرشار از کربوهیدرات و فاقد چربی
  • دارای فسفر، کلسیم، سدیم، پتاسیم (بیشترین میزان)
  • حاوی انواع مواد مغذی مانند بتاکاروتن، فولات، ویتامین A

خواص آناناس به شرح زیر می باشد:

  • برای سلامت و تقویت مو و پوست
  • بهبود عملکرد دستگاه گوارش و رفع یبوست
  • آنتی اکسیدان های موجود در آناناس باعث پیشگیری از ابتلا به سرطان
  • آنزیم بروملین باعث بهبود زخم های جراحی و کاهش التهابات حاد (عضلات، گلو و گوش)
 

۸- گریپ فروت، یکی از پرخاصیت ترین میوه های کم کالری

پرخاصیت ترین میوه ها ممکن است کم کالری باشند. گریپ فروت یکی از میوه های کم کالری است و متعلق به فصل تابستان می باشد.

ریزمغذی های آن شامل:

  • حاوی فیبر (مقدار زیاد)
  • حاوی قند، کلسیم، فسفر
  • حاوی ویتامین های C، E، فولات و نیاسین

این میوه تابستانه باعث کاهش انسولین و افزایش سوخت و ساز در بدن می شود. مصرف گریپ فروت به سلامت و زیبایی پوست کمک می کند.

برای پیشگیری از سرطان و همچنین بیماری های قلبی، مصرف گریپ فروت توصیه می شود. مصرف آن برای رفع تب، خستگی، یبوست و سوءهاضمه توصیه می شود.

 

۹- آووکادو، یکی از میوه های پرخاصیت برای کودکان

پرخاصیت ترین میوه ها مانند آووکادو برای حفظ سلامت چشم (وجود آنتی اکسیدانی لوتنین) مفید هستند.

ریزمغذی های آن شامل:

  • حاوی کربوهیدرات
  • حاوی فولات، ویتامین A، C و بتاکاروتن
  • دارای انواع مواد معدنی مانند پتاسیم (بیشترین میزان)، فسفر، منیزیم، کلسیم

پرانرژی ترین میوه است و به عنوان یک منبع مغذی و بسیار مفید برای کودکان شناخته می شود. موجب افزایش گلبول قرمز خون شده و برای درمان زخم، سوختگی و هضم سریع نافع می باشد.

روغن آووکادو برای زیبایی پوست تجویز می شود. میوه و روغن آووکادو چربی غیر اشباع و کلسترول را افزایش نمی‌دهند.

 

۱۰- موز یکی از پرخاصیت ترین میوه های استوایی

پرخاصیت ترین میوه ها مانند موز به تامین ریز مغذی های بدن کمک می کنند. حاوی ریزمغذی هایی مانند:

  • ویتامین‌های A، C و E
  • مواد معدنی مانند پتاسیم، آهن، فولاد، کلسیم، منیزیم

به دلیل اینکه موز، سرشار از پتاسیم است برای کودکان مفید می باشد. مصرف موز از سن شش ماهگی توصیه می شود. کلسیم موجود در موز برای دندان و استخوان مفید است.

برای پیشگیری از کم خونی، بهبود عملکرد مغز و کاهش عفونت ادراری توصیه می شود. یبوست را درمان می‌کند و فیبر موجود در موز باعث پاکسازی روده می شود.

 

 

 

اصول نگهداری انواع گیاه افوربیا

 

 

 

 

چرا گیاه افوربیا به عنوان کاکتوس شناخته نمی ‎شود؟

درخت افوربیا دارای برگ است اما کاکتوس ها معمولا فاقد هرگونه برگ می ‎باشند. برگ های درخت افوربیا کوچک هستند و در بین خارهای موجود بر روی گیاه رشد می ‎کنند. در صورت نگهداری این گیاه در باغچه، دارای گل هایی به رنگ زرد و سفید خواهد بود و در صورت نگهداری از آن در درون منزل، شکوفایی گل بعید به نظر خواهد رسید.

 

چرا درخت افوربیا، درخت مدادی یا شیر نامیده می ‎شود؟

از آن جایی که این گیاه هنگام بریده شدن ، شیره ای سمی از خود ترشح می ‎کنند،به آن درخت شیر نیز گفته می ‎شود. به همین دلیل بهتر است کودکان و پرندگان خانگی را از افوربیا دور نگه دارید و بعد از لمس کردن آن از دست زدن به چشم و پوست خود خودداری کنید . در غیر اینصورت چشم و پوستتان به طور جدی تحریک خواهد شد.

 

آیا گیاه افوربیا، واقعا یک درخت است؟

از آنجایی که این گیاهان در محیط های خارج از منزل تا ارتفاع بیش از 2 متر رشد می‎ کنند ، ظاهری درخت مانند دارند.

 

 

شرایط نگهداری گیاه افوربیا تریگونا

هرس کردن

هرس کردن گیاه  افوربیا شامل قطع ساقه های شکسته و خشک شده است.

 

آبیاری

این گیاهان نسبت به خشکی خاک ، مقاومت بالایی دارد زیرا یکی از گیاهان گوشتی محسوب می شوند که به آبیاری کمتری نیاز دارند، بنابراین در طول فصل رشد ( بهار و تابستان) گیاه افوربیا را هر هفته یکبار آبیاری کرده و مرطوب نگه دارید. آبیاری بیش از حد این گیاه منجر به پوسیدگی ریشه های آن خواهد شد و بنابراین قبل از آبیاری دوباره گیاه اجازه دهید خاک آن خشک شود. استفاده از گلدان های دارای سوراخ های زهکشی به خارج شدن آب اضافی خاک از گلدان کمک خواهد کرد.

 

کوددهی

گیاه افوربیا نیازمند کود مایع و سبک به صورت ماهانه و در طول فصول بهار و تابستان است. این گیاه در طول فصول سرد نیازمند آبیاری اندک است و هیچ نیازی به تغذیه شدن با کود نخواهد داشت.

 

نور

افوربیا تریگونا نیاز به نور کافی و زیاد دارد. نور و تابش مستقیم آفتاب در فصل تابستان می‌تواند باعث سوختگی و قهوه‌ای شدن تنه گیاه بشود. پس در صورتیکه این گیاه در فضای بیرون قرار گیرد باید از تابش مستقیم خورشید دور باشد. پنجره‌های جنوبی موقعیت ایده‌آل برای قرار گیری این گیاه است. افوربیا تریگونا در سایه رشد می‌کند اما بهترین حالت رشد و برگ‌دهی در صورت قرار گیری در نور کامل غیر مستقیم دیده می‌شود.

 

خاک

افوربیا تریگونا به خاک سبک و زهکشی مناسب و بالا نیاز دارد. بهترین ترکیب خاک برای این گیاه ترکیبی از خاک برگ و ماسه و پیت ماس است. خاک‌های کاکتوس و ساکولنت هم برای افوربیا تریگونا مناسب است.

 

دما و رطوبت مناسب

افوربیا تریگونا مانند بسیاری از ساکولنت‌ها بومی مناطق گرمسیری است و در دمای پایین تر از ۵ درجه سانتی‌گراد گیاه یخ می‌زند. بهترین دمای ایده‌آل برای رشد افوربیا تریگونا دمای بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است.

 

تعویض گلدان

نیاز به تعویض هر ساله ندارد هر زمان رشد گیاه متوقف شد نیاز به تعویض گلدان دارد. بهترین زمان تعویض گلدان فصل بهار است.

 

تکثیر افوربیا تریگونا

بهترین زمان برای تکثیر این گیاه فصل بهار است و تکثیر افوربیا تریگونا از طریق قلمه و بذر تکثیر می‌شود، که بهترین روش تکثیر از طریق قلمه است:

  1. با استفاده از یک قیچی ضد عفونی شده ، قلمه‌هایی به طول ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر را از پایه ساقه ببرید.
  2. انتهای بریده شده را زیر شیر آب بشورید و قلمه‌ها را به مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت در فضای اتاق قرار دهید تا شیره گیاه خارج شده و پینه ببندد. (شیره گیاه افوربیا تریگونا سمی است و در صورت تماس با دست و صورت می‌تواند باعث آلرژی و حساسیت بشود)
  3. برای ریشه زایی بهتر می‌توانید از هورمون ریشه زا استفاده کنید و سپس گیاه را در خاک مخصوص ساکولنت بکارید.
  4.  بستر کشت را در دمای ۲۵ درجه قرار دهید.
  5. تا زمان ریشه زنی قلمه‌ها خاک را هرروز از نظر رطوبت چک کنید.
  6.  بعد از گذشت دو هفته قلمه‌ها ریشه می‌زنند.

منبع : golgoone

همه چیز درباره سکه پارسیان

 شاید برای شما هم این پرسش پیش‌آمده باشد که سکه پارسیان چیست؟ امروزه سکه‌های طلا به یکی از بهترین شکل‌های سرمایه‌گذاری و هدیه تبدیل شده‌اند و در شکل‌ها، عیار‌ها و وزن‌های بسیار متنوع در بازار طلای ایران به فروش می‌رسند. از جمله این سکه‌ها می‌توان سکه‌های تمام، سکه‌های بهار آزادی و سکه‌های پارسیان را نام برد. ازاین‌بین، سکه‌های پارسیان از جمله سکه‌هایی هستند که اگرچه به‌تازگی و در سال‌های اخیر به بازار طلای کشور عرضه شده‌اند و نسبت به سایر سکه‌ها قدمت کمتری دارند، اما بسیار شناخته‌شده هستند و به فراوانی توسط مردم خریداری می‌شوند. درست است که این سکه‌ها برای سرمایه‌گذاری‌های بزرگ مناسب نیستند، اما یکی از بهترین و محبوب‌ترین گزینه‌ها برای پس انداز‌های کوچک و هدیه به عزیزان محسوب می‌شوند. از این رو قصد داریم تا به این سؤال پاسخ دهیم که سکه پارسیان چیست؟

سکه پارسیان چیست؟

سکه‌های پارسیان یا الیزابت یکی از انواع مصنوعات طلا هستند که در دههٔ اخیر به باز طلای ایران عرضه شده‌اند. علت ورود این سکه‌ها به بازار، افزایش تورم و گرانی‌ها در کشور و کاهش قدرت خرید مردم بوده است. علت محبوبیت این سکه‌ها نیز امکان خرید با بودجه‌های مختلف به دلیل قیمت‌های متنوع آن‌ها، ارزش بالای آن‌ها به دلیل جنس طلا و مناسب بودن برای هدیه دادن به دلیل ظاهر و بسته‌بندی زیبا است. همچنین برخلاف سکه‌های بهار آزادی و امامی، قیمت سکهٔ پارسیان ثابت نیست، بر اساس قیمت روز بازار تعیین می‌شود و حباب ندارد؛ در نتیجه خرید این سکه‌ها با ریسک کمتری همراه خواهد بود.

ضرب سکه‌های پارسیان توسط چه سازمانی صورت می‌گیرد؟

برخلاف اغلب سکه‌های ضرب شده در کشور، سکه‌های پارسیان توسط بانک مرکزی تولید و عرضه نمی‌شوند. شرکت‌های مختلفی در ایران با دریافت مجوز پرس سکه‌های پارسیان آن‌ها را تولید می‌کنند. امروزه بیش از ۱۰۰ شرکت عرضه‌کننده سکه پارسیان در کشور وجود دارد که از جمله مهم‌ترین و معتبرترین آ‌ن‌ها می‌توان به شرکت ماربر، عادل، طلائیه و طلای لوکس اشاره کرد.

تفاوت سکه‌های بانکی با سکه پارسیان چیست؟

اولین تفاوت سکه‌های پارسیان و سکه‌های بانکی در مبدأ تولید آن‌هاست. همان طور که پیش‌تر گفته شد، سکه‌های بانکی توسط بانک مرکزی ضرب و عرضه می‌شوند در حالی که ضرب سکه‌های پارسیان توسط اشخاص و شرکت‌های دارای مجوز صنفی صورت می‌گیرد.

دومین تفاوت در وزن سکه‌ها است. گفتیم که هدف از ارائهٔ سکه‌های پارسیان در بازار طلای کشور، توانایی خرید طلا توسط عموم مردم و با بودجه‌های مختلف بود، به همین دلیل است که سکه‌های پارسیان برخلاف سکه‌های بانکی مثل سکهٔ تمام، نیم سکه و ربع سکه وزن ثابت و مشخصی ندارند و هر کدام دارای وزنی متفاوت هستند که در صورت دریافت به صورت پرس، این وزن را بر روی آنها درج می‌کنند. این وزن معمولاً از ۵۰ سوت تا ۲ گرم متفاوت خواهد بود.

سومین تفاوت مربوط به عیار سکه‌ها است. سکه‌های بانکی اغلب عیار ۲۲ یا ۹۰۰ دارند در حالی که سکه‌های پارسیان با عیاری مشابه سایر مصنوعات طلا در کشور (یعنی عیار ۱۸ یا ۷۵۰) عرضه می‌شوند. تفاوت آخر نیز در شکل آنهاست. سکه‌های پارسیان در گذشته به صورت مدور و مشابه سکه‌های بانکی عرضه می‌شدند؛ اما به دلیل اشتباه گرفته شدن با سکه‌های بانکی، امروزه ضرب آن‌ها به شکل مدور ممنوع است و عموماً در اشکال بیضی، شش ضلعی، مستطیل و پنج ضلعی به فروش می‌رسند.

در هنگام خرید سکه‌های پارسیان به چه نکاتی باید توجه کرد؟

با توجه به تنوع بالای سکه‌های پارسیان، بهتر است در هنگام خرید همه‌ی ویژگی‌های آن‌ها را در نظر بگیرید و با توجه به نیاز خود بهترین گزینه را خریداری کنید. از مهم‌ترین نکات خرید سکه‌های پارسیان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱.عیار سکه پارسیان چیست؟

گفتیم که یکی از تفاوت‌های سکهٔ پارسیان با سکهٔ بهار آزادی در عیار آن‌ها است. سکه‌های بهار آزادی عیار ۲۲ یا ۹۰۰ دارند؛ اما سکه‌های پارسیان از عیار کمتری برخوردار هستند و با عیار ۱۸ یا ۷۵۰ به فروش می‌رسند؛ بنابراین حتماً به عیار نوشته شده روی جعبه وکیوم آن دقت کنید تا بفهمید عیار درج شده روی سکه پارسیان چیست؟

۲.وزن سکه پارسیان چقدر است؟

سکهٔ پارسیان برخلاف سکه تمام، نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی وزن ثابتی ندارد. وزن سکه‌های پارسیان بر روی جعبه پرس آن‌ها درج شده است.  وزن‌های متداول این سکه‌ها به شرح زیر است: سکه پارسیان ۵۰ سوتی، ۱۰۰ سوتی، ۱۵۰ سوتی، ۲۵۰ سوتی، ۳۰۰ سوتی، ۵۰۰ سوتی، ۱ گرمی، ۱.۵ گرمی و ۲ گرمی

۳. محاسبه قیمت سکه پارسیان به چه صورت است؟

اگر سکهٔ پارسیان را از کسی هدیه گرفته‌اید یا قصد خرید آن را دارید، می‌توانید به راحتی قیمت آن را تخمین بزنید. با توجه به عیار ۱۸ همهٔ سکه‌های پارسیان، برای محاسبهٔ قیمت سکه کافی است وزن آن را در قیمت روز طلای ۱۸ عیار ضرب کنید.

 

برای مثال، اگر قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار حدود ۱،۳۰۰،۰۰۰ تومان باشد، بنابراین قیمت یک سکهٔ پارسیان ۵۰۰ سوتی به صورت زیر محاسبه می‌شود: ۱۳۰۰۰۰۰×۰.۵۰۰=۶۵۰۰۰۰ تومان سکه‌های پارسیان با توجه به اینکه طلای ساخته شده محسوب نمی‌شوند، هزینهٔ ساخت یا اجرت ندارند، از سوی دیگر به علت آنکه این سکه‌ها به صورت غیربانکی تولید و عرضه می‌شوند، در هنگام خرید آن‌ها فاکتور به خریدار داده نمی‌شود و سود بانکی و مالیات به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد؛ بنابراین؛ در هنگام خرید سکهٔ پارسیان، تنها هزینهٔ ساخت و بسته‌بندی و همچنین سود طلافروش به قیمت اصلی سکه اضافه می‌شود. پس دقت داشته باشید که در محاسبهٔ قیمت سکه، این هزینه‌ها را نیز باید در نظر گرفت. هزینهٔ پرس و بسته‌بندی سکه‌های پارسیان با توجه به وزن کم آن‌ها اغلب نباید بیش از ۴۰۰۰ تومان باشد. سود طلافروش نیز برابر با ۷ درصد قیمت سکه است و بر اساس قانون مالیات و ارزش افزوده تا ۹ درصد نیز می‌تواند از خریدار اخذ شود. همچنین بعضی از طلافروشی‌ها مصنوعات طلا را به صورت طلای وارداتی عرضه می‌کنند، دقت داشته باشید که در این حالت ممکن است قیمت سکه با وزن آن مطابقت نداشته باشد. برای خرید سکه‌های پارسیان اصل و با قیمت مناسب بهتر است همیشه به طلافروشی‌های معتبر مراجعه کنید.

تفاوت سکه سفارشی پارسیان و دیگر سکه‌های پارسیان چیست؟

دسته‌ای از سکه‌های پارسیان، به صورت سفارشی با قاب‌های مخصوص فلزی طلایی‌رنگ و عیار بالای ۱۸ ساخته می‌شوند. عیار این سکه‌های سفارشی اغلب بین ۱۸/۷۵۰ تا ۲۴/۹۹۵ قرار دارد. برای خرید این سکه‌ها، علاوه بر قیمت اصلی سکه، هزینهٔ قالب فلزی سکه (که عموماً جعبه‌ای شکیل و زیبا است) نیز باید پرداخت شود. این هزینه چیزی حدود ۸۰ تا ۱۵۰ هزار تومان است‌.

 

از آن جایی که سکه‌های پارسیان اغلب به منظور هدیه دادن تهیه می‌شوند، خرید این سکه‌های سفارشی با بسته‌بندی نفیس و زیبا در بین بعضی از افراد رایج است؛ اما عیب این سکه‌ها این است که در هنگام فروش، هزینهٔ این بسته‌بندی (که نسبت به قیمت پایین سکه‌های پارسیان، مبلغ نسبتاً بالایی محسوب می‌شود) از قیمت آن کسر می‌شود. پس اگر از ما بپرسید معایب خرید سکه پارسیان چیست، می‌توانیم به این مورد اشاره کنیم.

راه تشخیص سکه‌های پارسیان اصلی از تقلبی چیست؟

با توجه به اینکه ضرب سکه‌های پارسیان توسط اشخاص و کارگاه‌ها انجام می‌شود و بانک مرکزی در آن نقشی ندارد، احتمال تقلبی بودن آن‌ها وجود دارد؛ بنابراین بهتر است با تعدادی از روش‌های تشخیص اصالت این سکه‌ها آشنا شوید. نکاتی که برای تشخیص سکه‌های پارسیان اصل باید به آن‌ها توجه کنید، شامل این موارد است:

۱.اولین نکته این است که حتماً سکه‌های پارسیان را از فروشنده‌های معتبر خریداری کنید و در هنگام خرید به هولوگرام، نام تولید کننده، وزن و عیار سکه دقت کنید. خرید از فروشنده‌های معتبر و با سابقه ریسک تقلبی بودن سکه‌ها را کاهش می‌دهد.

۲. به رنگ سکه دقت کنید. گفتیم که پرس سکه‌های پارسیان توسط بانک مرکزی انجام نمی‌شود و اشخاص این کار را انجام می‌دهند، به همین علت امکان کلاهبرداری و قرار دادن فلزات دیگر به جای طلا در بسته‌های پرس سکه‌های پارسیان وجود دارد. با توجه به رنگ سکه ممکن است بتوانید سکهٔ اصلی را از سکه‌های تقلبی تشخیص دهید. در صورتی که رنگ سکه بیش از حد زرد است یا در زمینه آن رنگ‌های سبز یا قرمز دیده می‌شود، به اصالت آن شک کنید.

۳. به بستهٔ پرس سکه دقت کنید. سکه‌های پارسیان اصل حتماً دارای چاپ بستهٔ پرس دو رو هستند. در صورتی که تصویر چاپ بی‌کیفیت، کپی؛ مانند و یک‌طرفه است، از خرید آن اجتناب کنید. همچنین دقت کنید که مشخصات درج شده بر روی جعبه سکه (شامل وزن سکه، عیار آن و نام شرکت تولیدکننده) صحیح باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

معنی8 تا از پرچم های کشور ها

 انگلستان

صلیب‌هاي متقاطع ترکیبی از نشانه‌هاي قدیسین محافظ انگلیس، ولز و اسکاتلند اسـت. خود انگلیسی‌ها اصطلاحا بـه پرچمشان Union Jack می گویند.

گفته می شود پرچم انگلیس یکی از قدیمی ترین پرچم‌هاي ملی جهان اسـت و قدمتش بـه سال ۱۸۰۱ بازمی‌گردد.

اتریش

گفته میشود وقتی لئوپولد پنجم، دوک اتریش، از نبرد برگشت، لباس رزمش آغشته بـه خون بود. ولی وقتی کمربندش را باز کرد، لباس زیرینش سفید و تمیز مانده بود.

این چیزی اسـت کـه امروزه درباره ریشه پرچم دورنگ اتریش گفته می شود. در هرحال، پرچم این کشور از معدود پرچم‌هاي قدیمی‌تر از پرچم ملی انگلستان «۱۲۳۰ میلادی» اسـت.

آروبا

درباره پرچم کشور آروبا حرف و سخن زیاد اسـت. بعضی میگویند ستاره چهارپر آن نشانی از چهار زبان این جزیره «زبان محلی پاپیامنتو، اسپانیولی، انگلیسی و هلندی» می باشد.

رنگ آبی زمینه آن بیشتر گفته می شود نماد دریا و آسمان اسـت و نوارهای زردش از صنعت طلای آروبا الهام گرفته شده. البته برخی دیگر می گویند زرد نشانه آزادی و فراوانی نعمت اسـت.

بنگلادش

حتماً متوجه شده‌اید دایره قرمز دقیقا در مرکز پرچم قرار ندارد. علتش آن اسـت کـه هنگام اهتزاز بیرق، در مرکز دیده شود. سبز زمینه نماد کشور بنگلادش و زیست‌بوم سبز آن و طراوت مردمش اسـت.

اما قرمز نماد شفق و خورشید در حال طلوع و قربانی‌هایي اسـت کـه مردم بنگلادش در راه میهن داده‌اند.

اتیوپی

اتیوپی اولین کشور افریقایی اسـت کـه استقلال خود رابه‌دست آورد. برای همین پرچم خود رابه رنگ‌هاي مشهور پان آفریکن یعنی قرمز، زرد و سبز آراسته. این رنگ‌ها امروزه نماد افریقای آزاد و متحد اسـت.

مالزی

از خود پرچم مالزی مشهود اسـت کـه تاریخش با نام انگلستان آمیخته اسـت. مربع آبی سمت چپ بالای پرچم اساسا اشاره بهمین ارتباط دارد. ۱۴ نوار روی آن هم نماد ۱۳ ایالت بـه علاوه منطقه فدرال کوالالامپور اسـت.

نیجریه

رنگ سبز پرچم نیجریه تبعا نماد طبیعت سبز آن و صنعت کشاورزی آن اسـت. و رنگ سفید بیانگر صلحدوستی مردم این سرزمین.

 

کانادا

اگرچه پرچم کانادا بـه پرچم افرابرگ مشهور اسـت، در واقع این نماد برگ تا سالها وجود نداشت تا این کـه لستر پیرسون، نخست وزیر کانادا، در اثنای جنگ جهانی اول وقتی متوجه شد تعداد زیادی از رزمندگان یک برگ افرا روی نشان نظامی خود دارند، تقاضای اضافه شدن آنرا کرد.

 

دانمارک

گفته میشود پرچم دانمارک قدیمی ترین پرچم ملی جهان اسـت. صلیب سفید نماد مسیحیت اسـت. دراین باره افسانه‌اي وجوددارد کـه میگوید درست در روز ۱۵ ژوئن سال ۱۲۱۹، وقتی شاه والدمار دوم در جنگ استونیایی‌ها را شکست داد، این پرچم از آسمان افتاد!

 

 

منبع : پارس ناز

 

 

برف و چگونگی تشکیل آن

 

برف چگونه تشکیل میشود

 

برف چیست؟

برف یکی از ریزش‌های آسمانی و نیز نام پوششی است که از آن بر زمین تشکیل می‌گردد.
زمانی که تراکم در هوای در حال صعود ، که درجه حرارت آن زیر نقطه انجماد است بوقوع پیوندد، بلورهای یخ شش پری تشکیل می‌گردد که ممکن است بصورت اشکال منفرد یا چسبیده تشکیل دانه‌های برف یا انواع مختلف و متغیری را بدهند. در نتیجه پیوند بلورهای شش پر ، اشکال زیبای برف به انواع خیلی زیاد به ظهور می‌رسد.

چگونگی تشکیل برف

دانه‌های برف هنگامی تشکیل می‌شود که قطره‌های کوچک برف داخل ابر (که قطری نزدیک به ۱۰ μm دارند) منجمد می‌شوند. این قطرات می‌توانند تا دمایی در حدود ۱۸− درجه سانتیگراد (صفر درجه فارنهایت) به حالت مایع باقی بمانند. به این دلیل این امکان وجود دارد که این قطرات به اندازه‌ای کوچک هستند که امکان تشکیل ساختاری همچون ساختار یخ را ندارند. برای تشکیل دانهٔ برف چندین مولکول در کنار هم در اطراف یک هسته قرار می‌گیرند.

آزمایش‌ها نشان می‌دهد تنها در حالتی این اتفاق می‌افتد که دما به −۳۵ °C (−۳۱ °F) یا پائین‌تر برسد. در ابرهایی که گرم تر هستند ممکن است هستهٔ دانهٔ برف از گرد و غبار یا ذرات بیولوژیکی تشکیل شوند، همچنین در بارش‌های مصنوعی که در بارورسازی ابرها بدست انسان صورت می‌گیرد یدید نقره و یخ خشک هم در هستهٔ دانه‌های برف قرار می‌گیرند. هنگامی که این قطرات یخ زده‌اند، در فرایند فوق سرمایش شروع به رشد می‌کنند. از آنجا که قطرات آب بسیار متنوع هستند، کریستال‌های یخ نیز انواع مختلفی دارند. این کریستال‌ها قادرند به اندازه‌ای در حد میلی‌متر برسند.

این کریستال‌ها در زمانی که به اندازهٔ کافی بزرگ شدند، بارش برف شروع می‌شود. در کتاب رکوردهای جهانی گینس بزرگترین دانهٔ برف، مربوط به ژانویه سال ۱۸۸۷در منطقهٔ فورت کیوج ایالت مونتانا ثبت شده که قطر این دانهٔ برف ۳۸ سانتیمتر بوده‌است. با اینکه برف بی‌رنگ است اما به خاطر بازتاب دادن تمام طیف‌ها توسط دانه‌های برف ما برف را به رنگ سفید می‌بینیم. شکل کلی دانهٔ برف توسط دما و مقدار رطوبت مشخص می‌گردد. اما تمام این دانه‌ها شش پهلو و مسطح هستند.

فواید برف

برف به‌جهت این‌که آب جامد محسوب می‌شود، منبع بسیار مهمی برای تأمین آب آشامیدنی به‌شمار می‌رود. برف به خاطر اینکه رفته‌رفته به آب تبدیل می‌شود اهمیت بیش‌تری نسبت به باران دارد. چون برف محتوی مقدار زیادی هواست، رسانا ضعیفی برای گرما شناخته می‌شود. به‌همین علت پوششی از برف می‌تواند سبزی‌های در حال خواب مزارع را محافظت کند و یا از درختان در مقابل سرمای بیش از حد نگه‌داری کند و اسکیموها را در کلبه‌های برفی امان دهد. در حقیقت برف بزرگ‌ترین پشتوانه بر زندگی بشر در زمینهٔ آبیاری و کشاورزی است.

شگفتی های برف و تفاوت آن با یخ

تفاوت برف و یخ : همه ما می‌دانیم که ، برف در حقیقت چیزی جز آب یخ زده نیست. اما ، پس چرا از نظر ظاهری ، با یخ تفاوتهای بسیاری دارد. در حقیقت در هر دانه برف ، تعداد زیادی بلور یا کریستال یخ وجود دارد و انعکاس نور از تمام رویه‌های این بلورها ، باعث می‌گردد که ، دانه برف سفید رنگ دیده شود. برف هنگامی که بخار آب در جو منجمد می‌شود، تشکیل و سپس باریدن می‌گیرد. بلورهای ریز برف روشن و شفاف‌اند. زیرا در هوا جریانهای گوناگون به حرکت در می‌آیند. هنگامی که این شرایط پدید می‌آید، بلورهای برف در اطراف هسته‌ای جمع می‌شوند. هنگامی که این گروه متشکل از بلورهای برف، به اندازه کافی بزرگ شدند، شناور گردیده و به سمت پایین حرکت می‌کنند.

برخی از این بلورها مسطح ، برخی دیگر سوزنی و یا گرد هستند. اما ، صرف نظر از شکل آنها ، بلورهای برف همواره شش پهلو ، یا زاویه دارند. جالب آنکه شاخه‌های هر دانه برف به تنهایی شبیه هم هستند، اما در هر حالت ، طرز قرار گرفتن شاخه‌ها متفاوت است. بنابراین حتی دو دانه برف را نمی‌توانید پیدا کنید که مشابه همدیگر باشند. نکته جالب دیگر آن که برف فقط به رنگ سفید نمی‌بارد! در خیلی از نقاط جهان برف قرمز ، سبز و حتی آبی و سیاه رنگ نیز مشاهده شده است.

علت این حالت و رنگهای متفاوت ، وجود گرد و غبار ، آلاینده‌های طبیعی یا صنعتی و حتی وجود قارچ های ریز شناور در هواست، که هنگام ریزش برف جمع شده و مخلوط با آن فرو می‌ریزند. چون برف محتوی مقدار زیادی هواست، هادی ضعیفی برای گرما به شمار می‌رود، و این از جمله شگفتیهای بی نظیر برف به شمار می‌رود.

خسارات ناشی از بارش برف

اما این حقیقت را نیز نباید از نظر دور داشت که ، در روزهای برفی چشمان ما ، ممکن است به شدت آسیب ببینند، و یا بارش برف می‌تواند باعث مسدود شدن راه ها ، ایجاد سیلاب ها و بهمن ها و بسیاری مسائل دیگر باشد. همه ساله تعداد زیادی از جانداران و حتی انسانها ، بخاطر سرمای شدید و بارش برف ، جان خود را از دست می‌دهند.

خودروها دچار تصادف می‌شوند و خانه‌هایی نیز ویران می‌گردند. البته تمامی این مشکلات ، معمولا به دلیل عدم استفاده صحیح انسانها ، از هوش خرد است. زیرا به نظر می‌رسد که چرخه طبیعت روش خود را برای چرخه آب در میان آسمان و زمین به صورت متعادل دارد، پس این انسانها هستند که باید با پیشگیری های لازم و محافظت از منابع طبیعی ، همه چیز را در حالت متعادل نگاه دارند.

منبع :دانشچی

نقد و بررسی خودرو شاهین

 

مشخصات ظاهری و داخلی خودرو شاهین

به بخش طراحی خودرو سایپا شاهین یا همان رهام می‌رسیم، بسیاری از کارشناسان صنعت خودرو معتقدند شاهین یا همان SP100 بر مبنای پلتفرم XP90 تویوتا یا همان گریت وال وولیکس C30 است.

وولیکس C30 که محصول کمپانی گریت وال چین شناخته می‌شود و در سال‌های تولید توانسته بود فروش خوبی کسب کند و در بحث ایمنی و استهلاک هم تا حدودی راضی‌کننده بود، بر مبنای نسل دوم تویوتا Vios یا همان یاریس ساخته‌شده و فاصله محوری آن و ابعادش کمی بزرگ‌تر از XP90 تویوتا به نظر می‌رسید.

شاهین

اکنون شرکت سایپا نیز با الگوبرداری از C30 و Vios نسل دوم حدود ۴ سانتی‌متر به فاصله محوری رهام اضافه کرده و این شاسی را عضوی از پلتفرم ملی خود می‌داند.

در ماه‌های گذشته بارها توسط برخی کارشناسان و منابعی که نمی‌خواهند نامشان فاش شود، گفته‌شده بود که رهام (SP100) بر مبنای خودرویی اقتصادی از خانواده تویوتا است و گریت وال هم از آن شاسی و اصول پلتفرم در سال‌های گذشته استفاده کرده است.

طراحی چراغ‌های جلو شاهین شبیه به محصولات بیوک رگال است و از نمای جلو تا درب موتور می‌توان فهمید طراحان یک کپی بی‌نقص از محصولات بیوک را در این خودرو انتخاب کرده‌اند.

به نمای بغل که می‌رسیم به شباهت‌های این خودرو به محصولات تویوتا یاریس و گریت وال ولیکس سی ۳۰ بیشتر جلب‌توجه می‌کند، حتی در بحث طراحی فریم درها و نوع خم ستون‌ها، این دو خودرو شباهت‌های بسیاری به هم دارند و تا حدی شاهین را می‌توان پخته‌تر و به‌روزتر از ولیکس سی ۳۰ دانست، زیرا به‌هرحال محصولی است که می‌خواهد در سال ۲۰۱۹ به بازار آید و باید با خودرویی که در سال ۲۰۰۵ توسط تویوتا و در سال ۲۰۱۰ توسط گریت وال عرضه‌شده است، تفاوت داشته باشد.

در نگاه از نمای جلو، عقب و سه رخ همچنان می‌بینیم که شباهت‌های بسیاری میان زاویه ستون‌ها و ابعاد خودروها وجود دارد، با این تفاوت که از هر نظر تنها چند سانتی‌متری شاهین از تویوتا Vios و ولیکس C30 بزرگ‌تر است.

به کابین خودرو که وارد می‌شویم می‌فهمیم شاهین گویا مدل فیس لیفت خودروهای برلیانس و ولیکس سی ۳۰ است. چراکه این خودرو حتی در طراحی داخلی نیز به سبک و سیاق برند برلیانس و گریت وال پیش رفته است. استفاده از رنگ‌های مشخص، طراحی المان‌های داخلی و حتی شکل و فرم صندلی‌های خودرو شباهت عجیبی به خودروهای برلیانس سری ۳۰۰ دارد.

البته این‌یک نقطه‌ضعف محسوب نمی‌شود و ازآنجایی‌که برلیانس درزمینهٔ طراحی داخلی محصولات سری ۳۰۰ بسیار خوب عمل کرده، ما نیز از این کپی‌برداری راضی هستیم ولی به کیفیت بد کابین خودرو رأی منفی می‌دهیم.

امکانات ایمنی و رفاهی خودرو شاهین، نسبتاً قابل‌قبول است. این خودرو، دارای ۲ کیسه هوا در مدل استاندارد و ۶ ایربگ در نمونه‌ی فول‌آپشن است. ترمز ضد قفل (ABS) با فناوری توزیع هوشمند نیروی ترمز (EBD) در تمامی مدل‌ها وجود دارد و سیستم مدیریت تعادل (ECS)، آپشن قابل انتخاب خواهد بود.

سان روف، صندلی چرمی، نمایشگر لمسی ۷ یا ۱۰ اینچ (بسته به تیپ خودرو)، سیستم پایش فشار باد لاستیک، کروز کنترل، فرمان برقی با سختی حساس به‌سرعت، کلیدهای کنترل روی فرمان، تهویه مطبوع خودکار، صندلی باقابلیت تنظیم ارتفاع، آینه‌های جانبی فلزی همراه باز و بسته شدن خودکار، سنسور پارک عقب، ورود و خروج بدون نیاز به کلید، استارت دکمه‌ای و رینگ‌های اسپرت آلومینیوم، مهم‌ترین امکانات جانبی خودرو شاهین در مدل‌های مختلف هستند.

مشخصات فنی خودرو شاهین

برای بررسی فنی پیش از خرید این خودرو حتما باید کارشناسی شود، حتی اگر خودرو صفر باشد زیرا ممکن است در کارخانه مشکلاتی به وجود آمده باشد و مسئولین تست شرکت هم متوجه آن نشده باشند پس نیاز به کارشناسی خودرو فنی دارد.

 شاهین قرار بود تا قبل از تحریم‌ها به یک پیشرانه  ۱۶۵۰ سی‌سی از محصولات برلیانس با حداکثر قدرت ۱۱۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۵۴ نیوتون متر به همراه گیربکس دستی و خودکار و استاندارد آلایندگی یورو ۵ مجهز شود؛ اما سایپایی‌ها گفته‌اند قرار است این خودرو با موتور اصلاح‌شده تیبا به بازار کشورمان برسد.

طبق شنیده‌ها قرار است، شرکت «مگا موتور» به‌عنوان زیرمجموعه موتورساز سایپا، در حال آزمایش‌های نهایی دو سری پیشرانه برای خانواده SP100 است.

مهندسان این شرکت دو پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ و ۱٫۵ لیتری ۴ سیلندر ۸ سوپاپ توربو را به مرحله تست فنی رسانده‌اند. پیشرانه اول M18 نام دارد و پیشرانه دوم M15T و در حال حاضر نمونه‌هایی از رهام ۱٫۵ لیتری توربو در کارخانه سایپا به مرحله تولید رسیده‌اند.

مشخصات پیشرانه M18 سایپا و مگا موتور به شرح زیر است:

۱٫۵ لیتر

۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ

۱۰۷ تا ۱۱۴ اسب بخار

۱۴۰ تا ۱۴۸ نیوتن‌متر

مشخصات پیشرانه M15T سایپا و مگا موتور به شرح زیر است:

۱٫۵ لیتر توربو

۴ سیلندر و ۸ سوپاپ

کوئل های متفاوت نسبت به M15 

۱۰۵ تا ۱۲۰ اسب بخار

گشتاور ۱۵۵ نیوتن‌متر

۱٫۵ لیتر توربو

۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ

۱۳۵ تا ۱۴۸ اسب بخار

گشتاور ۱۹۰ تا ۲۱۰ نیوتن‌متر

در حال حاضر گیربکس ۵ سرعتِ دستی بر روی نمونه‌های قابل‌عرضه سایپا شاهین نصب‌شده توان پیشرانه‌اش را به چرخ‌های جلو می‌رساند. یکی دیگر از جعبه‌دنده‌های انتخابی شرکت سایپا، شش سرعتِ خودکار است که زیرساخت مهندسی HPT در آن دیده می‌شود.


گارانتی و ایمنی خودرو شاهین

نمونه اولیه شاهین و سدان SP100 در شرایطی تولید شد که تحریم‌های آمریکا آغاز نشده بود و امکان تأمین فلزهای خارجی برای این خودرو فراهم بود. در تست‌های ایمنی و استاندارد انجام‌شده در مراکز تخصصی آلمانی (توف)، سایپا رهام با دو کیسه هوا و سازه‌ای با فلزات وارداتی سه ستاره ایمنی را بر اساس استاندارد یورو انکپ ۲۰۱۸ و گلوبال انکپ ۲۰۱۹ به دست آورد. از تجهیزات ایمنی این خودرو می‌توان به سنسور پارک عقب، چراغ روشنایی روز، ترمز ABS، EBD و BA، سیستم کنترل پایداری الکتریکی و کنترل هرزگردی TCS و ESP و ۲ کیسه هوا در مدل استاندارد و ۶ ایربگ در نمونه‌ی فول‌آپشن اشاره کرد.

در بخش گارانتی هم این خودرو مانند محصولات دیگر سایپا مثل سراتو و چانگان احتمالاً به سه سال یا ۷۵ هزار کیلومتر به همراه سرویس اولیه رایگان اعلام شود.

رقبا

در بخش رقبا می‌توان مهم‌ترین رقبای شاهین را برلیانس سری ۳۰۰، دنا پلاس توربو ، ساندرو استپ وی، بسترن بی ۳۰، ام جی ۳۶۰، آریو و چری آریزو5 دانست که هرکدام مزایا و معایب خودشان رادارند.  ولی با توجه به استقبال مردم از این خودرو احتمالاً رهام رقیبی برای خود در این میان به‌جز دنا پلاس توربو نبیند.

منبع :تابش خودرو

صفحه قبل 1 2 3 صفحه بعد